

Voorwoord
Beste leerlingen en ouders/verzorgers,
Ik schrijf tien keer per jaar een column: ‘De rector spreekt’. Geschreven om aan te zetten tot nadenken of om te prikkelen. Soms deel ik mijn eigen mening, maar soms ook niet. Een aantal van deze columns wordt gebruikt als voorwoord voor de Mail Hill. De columns verschijnen elke eerste werkdag van de maand en zijn na te lezen op de website van de school onder Nieuwsberichten. Als u hieronder op ‘Lees meer’ klikt, kunt u mijn eerste column ‘De geluksmachine hapert’ lezen.
Voor nu wil ik uitdrukkelijk alle eindexamenkandidaten een hart onder de riem steken in deze moeilijke en spannende tijd. Heel veel succes met je eindexamen!
Lees meer…De rector spreekt
Column 1 – 2021: De geluksmachine hapert
Beste leerling,
Een jaar of vijftig terug was je nog zelf verantwoordelijk voor je geluk. Met kleine dingen, een bal of een knikker, creëerde je je eigen wereld waarin gewonnen en verloren werd. Geluk was dichtbij, maakbaar en voor bijna iedereen bereikbaar. Langzaam maar zeker is er echter een nieuwe industrie ontstaan: de geluksindustrie. Deze industrie heeft vele verschijningsvormen zoals games, concerten, luxe restaurants of een oneindig aanbod van all-inclusive hotels en belevingsparken. Geluk wordt op een presenteerblaadje aangeleverd. Met geld koop je als het ware geluk. Op zich is dit niet erg, iedereen heeft recht op geluk en waar vraag is, ontstaat aanbod. Maar helaas zijn we ook voor een groot gedeelte ons vermogen kwijtgeraakt om zelf geluk te maken. Om van niets, iets te maken. Om ook te genieten van kleine dingen zonder de wauw-factor. Als iets niet leuk wordt gemaakt door anderen gaan we op zoek naar ander aanbod. Is de voetbalvereniging even niet leuk, dan ga ik toch wat anders doen. Alsof het de verantwoordelijkheid is van de trainer om jouw hobby leuk te maken. Ook school moet leuk zijn. Leraren voelen zich in grote mate verantwoordelijk voor het geluk van hun leerlingen. In mooie termen noemen we dat welzijn, maar er zitten opvallend veel gelukselementen in dat wat wij welzijn noemen. Immers de basis levensbehoeften zijn er, altijd. Maar zelf op zoek gaan naar geluk is een vaardigheid die we verleerd zijn.
En dan is er corona en komt de veel geprezen geluksmachine tot stilstand. Opeens worden we van de ene dag op de andere teruggeworpen op onszelf, op ons eigen vermogen om geluksgevoel te creëren. Dat blijkt een stuk moeilijker dan we ons eerst realiseerden. Geluk bleek ook iets anders te zijn dan we eerst dachten. Veel minder draait het om consumptie en steeds meer om sociaal contact. Geluk blijk je samen te maken en iedereen heeft daarin een verantwoordelijkheid. Zonder de geluksindustrie is er geen geluksmaker en geen gelukskoper. Iedereen heeft opeens een verantwoordelijkheid om een bijdrage te leveren aan geluk. Die realisatie doet pijn en wordt in het begin ervaren als depressiviteit of leegte. Maar zodra de realisatie er is dat je zelf verantwoordelijkheid draagt voor je eigen geluk, is de redding nabij.
Het onderwijs staat op zijn kop. Beleidsmakers liggen wakker van achterstanden en er is opeens veel geld beschikbaar om te voorkomen dat er een verloren generatie is. Maar de crisis heeft ons ook veel gebracht, al is het maar de realisatie dat er uiteindelijk maar één iemand is die ervoor kan zorgen dat je gelukkig bent en dat ben je zelf. School is niet leuk omdat er een leraar is die het voor jou leuk maakt, school is leuk omdat jij er bent. Jij maakt de school leuk en niet andersom. De leraar is een gids, iemand die je de weg wijst of behoedt voor fouten. Niet meer en niet minder. Geluk zul je zelf moeten creëren en problemen moet je zelf overwinnen. Corona heeft het je geleerd, doe er wat mee!
Activiteitenweek
De activiteitenweek gaat volgende week niet door in de vorm zoals we die gewend zijn. Komende week volgen alle leerlingen online lessen en daarnaast worden op school enkele activiteiten georganiseerd. Voor de examenklassen zijn dit examentrainingen, voor de andere klassen diverse activiteiten.
Op de dagen dat er geen activiteiten zijn, volgen de leerlingen online lessen volgens reguliere rooster. Op dagen dat er wel een activiteit is, vervallen die dag alle lessen voor de betreffende klas.
Als docenten ingezet zijn voor begeleiding van activiteiten vervalt op dat moment uiteraard zijn/haar online les.
Examentraining
Van 28 april tot en met 7 mei aanstaande worden door Ready to School examentrainingen gegeven aan onze leerlingen. In totaal maken 150 examenkandidaten gebruik van dit aanbod.
Leerlingen krijgen zeker plaats bij het vak van voorkeur. Als de tweede keuze ook mogelijk is, mogen zij naar twee trainingen.
Verkiezingen MR
Met ingang van komend schooljaar 2021-2022 zijn er binnen de MR vacatures. Collega’s, ouders en leerlingen die interesse hebben om zitting te nemen in de MR kunnen zich kandidaat stellen. Indien er meerdere kandidaten zijn zullen er verkiezingen georganiseerd worden.
Wat houdt zitting nemen in de MR in:
– bespreken van beleidszaken binnen het Mill Hillcollege. De MR heeft hierop
advies- of instemmingsrecht;
– bijwonen van 6 tot 8 vergaderingen (‘s avonds) op jaarbasis;
– het voorbereiden van de stukken.
Hieronder het overzicht van de vacatures:
- Personeel: 3 vacatures. De huidige leden stellen zich weer verkiesbaar.
- Ouders: 2 vacatures. De huidige leden stellen zich weer verkiesbaar.
- Leerlingen: 2 vacatures
Kandidaatstellen kan tot en met vrijdag 23 april 2021, 12.00 uur.
Ben je geïnteresseerd? Stuur mij zo snel mogelijk een mail: eschets@millhillcollege.nl
Esther Schets.
Bericht over de Cultuurkaart van het CJP
Het heeft even geduurd maar de cultuurkaarten zijn binnen.
Op maandag 12 april zijn de uitnodigingen voor het activeren van de cultuurkaart naar alle leerlingen verzonden vanaf het mailadres noreply@cjp.nl . Heb je deze niet ontvangen? Check dan je spam.
Leerlingen kunnen hun gegevens invullen op de activatiepagina en ontvangen een bevestigingsmail. De cultuurkaart is dan geactiveerd.
Beste leerlingen,
Mainframe start vanaf april met verschillende nieuwe activiteiten voor jongeren van 12 tot 18 jaar.
Sinds het begin van de corona periode hebben we veel dingen niet mogen doen vanwege de coronamaatregelen of mochten activiteiten alleen met aangepaste regels doorgaan. Bij Mainframe hebben we in de afgelopen maanden veel kunnen oefenen met activiteiten voor jongeren binnen die coronarichtlijnen. We willen nu met jullie kijken naar alle dingen die we WEL mogen doen. Gelukkig is dat best nog wel wat als je creatief denkt! 😊
Hieronder lees je kort iets over verschillende activiteiten die we in April en Mei gaan starten. Heb je interesse of wil je meer informatie over 1 of meerdere activiteiten? Meld je dan via aanmelden@mainframe101.nl of stel je vragen via DM van onze Facebook of Instagram pagina.
Lees meer…- Soup To Go ( 4 zondagen in April en Mei)
Jongeren gaan onder leiding van een professionele kok soepen bereiden. Deze soepen worden door jullie bezorgd bij bewoners van maatschappelijke instellingen in de gemeente Goirle zoals de Guldenakker (verzorgingstehuis), buurtcentra, het Wig of Wings (zorginstelling voor jongeren met een beperking) of ouderen in het centrum. Op de bekers komen motiverende teksten, om mensen een hart onder de riem te steken.
- 24 uur LAN-Party ( Zaterdag 29 Mei)
Is Gamen een van jou favoriete bezigheden? Meld je dan aan voor de LAN party(Local Area Network) van Mainframe. Tijdens de LAN worden verschillende nieuwe en oude spelconsoles gebruikt en gaan jullie de strijd met elkaar aan. Daar valt ook nog een leuke prijs bij te winnen!
Tijdens de LAN zetten we ook een crowdfunding uit om geld in te zamelen voor een laptop die we gaan doneren aan Stichting Leergeld.
- Lets Learn More ( elke activiteit bestaat uit 2 delen op verschillende dagen en tijden)
Altijd al eens bezig willen zijn met je eigen talenten en daarbij nieuwe dingen ontdekken en leren? Geef je dan op voor de activiteiten van “Lets Learn More”. Tijdens vier bijeenkomsten ga je verschillende creatieve musea langs. Daarbij krijg je ook een workshop aangeboden die aansluit bij de plek die je hebt bezocht, bijvoorbeeld een tocht langs Street-art met uitleg van kunstenaar en daarna een cursus schetsen en graffiti.
- Urban Sports: ( verschillende dagen en tijden April en Mei)
Ben jij die sporter die geen uitdaging uit de weg gaat? Geef je dan op voor de Urban Sports activiteiten van Mainframe. Samen met professionals gaan we oefenen met verschillende vormen van Urban Sport. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Skaten, freerunnen en boksen. Je mag je aanmelden voor 1 of meerdere sporten.
- Into the Wild (Eind April en Mei)
Met het project Into the Wild laten we jou kennis maken met de natuur om hen heen. We gaan onder andere met de boswachter op zoek naar eetbare, wilde planten. Met deze producten uit de natuur gaan de jongeren een gerecht koken. We gaan ook werken aan jou survival skills en je gaat helpen bij het onderhoud van een stukje van de natuur in de omgeving.
Groetjes Team Mainframe
Aanmelden of vragen?
Vakantie-overzicht schooljaar 2021-2022
Geachte ouder(s)/verzorger(s), beste leerlingen, hieronder ziet u het overzicht van de schoolvakanties in schooljaar 2021-2022:
Vakantie | Van | Tot en met |
Herfstvakantie | Maandag 25 oktober 2021 | Vrijdag 29 oktober 2021 |
Kerstvakantie | Maandag 27 december 2021 | Vrijdag 7 januari 2022 |
Voorjaarsvakantie | Maandag 28 februari 2022 | Vrijdag 4 maart 2022 |
2e Paasdag | Maandag 18 april 2022 | Maandag 18 april 2022 |
Meivakantie | Maandag 25 april 2022 | Vrijdag 6 mei 2022 |
Hemelvaart | Donderdag 26 mei 2022 | Vrijdag 27 mei 2022 |
2e Pinksterdag | Maandag 6 juni 2022 | Maandag 6 juni 2022 |
Zomervakantie | Maandag 25 juli 2022 | Vrijdag 2 september 2022 |
- De eerste lesdag na de zomervakantie 2022 is op maandag 5 september 2022.
Communicatie met ouders/verzorgers
Wij vragen uw aandacht voor het volgende: Sommige ouders/verzorgers ontvangen onze e-mailberichten niet of slecht. Om de e-mailproblemen met het verzenden van onze brieven op te lossen, versturen wij sinds een week of twee alle brieven/berichten vanuit Magister. Magister heeft een module die beter grote hoeveelheden mailadressen tegelijkertijd aankan. Het afzenderadres is noreply@magister.net. Wij hopen hiermee alle problemen te hebben opgelost en verzoeken u uw mailbox regelmatig te controleren op berichten van dit e-mailadres.
Gevonden voorwerpen
Gelukkig weten veel leerlingen voor verloren spullen de weg naar de loge te vinden. Toch blijft er vaak van alles liggen. Het is prettig als ouders/ verzorgers hun kinderen er nog eens op wijzen bij verlies en na zoektocht navraag te doen bij de loge. Jassen en schoeisel kunnen mogelijk teruggevonden worden aan de kapstok in de foyer.
De gevonden voorwerpen zijn reeds geruime tijd in het forum uitgestald. Vanaf 20 april zullen de overgebleven voorwerpen aangeboden worden aan een goed doel.
Mill Hill College
Versterk Je Wereld