De rector schrijft tien keer per jaar een column: ‘De rector spreekt’. Geschreven om aan te zetten tot nadenken of om te prikkelen. Soms deelt de rector zijn eigen mening, maar soms ook niet. De columns verschijnen zijn na te lezen op de website van de school onder nieuwsberichten.

Column 6: Waarheid

Mijn moeder had vroeger een groep met hartsvriendinnen waarmee ze een aantal keren per week koffie dronk. Natuurlijk kwamen deze vriendinnen ook op bezoek als mijn moeder jarig was. Een van de vriendinnen kwam steevast met de meest vreselijk cadeaus aanzetten. Mijn moeder nam ze altijd liefdevol in ontvangst en met een naamstickertje eronder verdwenen ze achter in de kast. Alleen als de bewuste vriendin weer eens op bezoek kwam, zette mijn moeder het cadeautje prominent in de huiskamer neer. Een leugentje om bestwil. Iedereen blij.

Tegenwoordig worden conflicten eerder uitgevochten dan gemeden, bij voorkeur op social media. Wat daarbij waarheid is en wat niet, is een grijs gebied geworden. Feyenoord-directeur Mark Koevermans voelde zich bedreigd door de eigen supporters en nam ontslag. De “echte” supporters counterde met de opmerking dat de bedreiging weken geleden was en dat hij wist dat ontslag dreigde. Een slimme manier om mist te creëren en Koevermans neer te zetten als een leugenaar en lafaard. Het feit dat hij daadwerkelijk bedreigd was, leek voor hen minder relevant. De ander willen sparen, zoals mijn moeder met haar vriendin deed, komt tegenwoordig bijna niet meer voor. Iedereen boos.

Hoe ga je in de huidige tijd nog om met waarheid? Een belangrijke vraag voor elke opvoeder, maar ook voor elke docent. Informatie en desinformatie is vrijelijk beschikbaar. Er zijn hele groepen die er belang bij hebben verkeerde informatie te verspreiden of onrust te creëren. Zeker in onzekere periodes zoals de coronacrisis. Dit is overigens van alle tijden. In de 14e eeuw werden Joden al vervolgd omdat zij de pest verspreid zouden hebben. Daarbij maken de verspreiders slim gebruik van het gebrek aan kennis bij de mensen die angstig zijn of moeite hebben om de waarheid te aanvaarden.

Een makkelijk antwoord over hoe om te gaan met waarheid is er niet. Toch ben ik ervan overtuigd dat het allemaal begint met kennis en daar ligt een belangrijke rol voor school. Wij ordenen kennis, duiden het en dragen het over aan leerlingen. Wij helpen leerlingen dingen begrijpen of, als het niet duidelijk is wat waar is en wat niet, dilemma’s en vragen te bespreken. Aanzetten tot nadenken heet dat. Omdat er zoveel informatie beschikbaar is, wordt deze taak steeds complexer. Ons onderwijs kan daarom niet stilstaan en moet meebewegen.

Dit meebewegen bestaat op het Mill Hill College uit meer leerdoelgericht werken. De docenten maken uit de grote hoeveelheid onderwerpen die interessant zijn een keuze wat leerlingen echt moet weten: de onderwijskundige kern. Dat is ook voor elke leerling, op zijn of haar niveau, hetzelfde. Daarnaast ontstaat er ruimte om in te spelen op de actualiteit met onderwerpen die leerlingen – of de docent – leuk en relevant vinden. Langzaam maar zeker groeien wij deze kant op. Volgens planning starten we in september 2023 met een ander, meer leerdoelgericht onderwijsconcept. In onder- en bovenbouw. Veel is er nog onduidelijk, maar de ambitie is er. Net als de noodzaak. Zeker in een wereld waar een leugentje om bestwil niet meer te onderscheiden is van manipulatie en desinformatie.

Administratie