Mail Hill nummer 1

Voorwoord

Op dinsdag 16 september jl. was de onderwijsinspectie bij het Mill Hill College op bezoek. Zij kwamen langs om het pedagogisch-didactisch klimaat (lees: hoe geven we op school les?) te beoordelen, onze ervaren veiligheid en ons onderwijs in de basisvaardigheden (rekenen, taal en burgerschap). Daarbij kan een school van de inspectie een voldoende of onvoldoende op onderdelen en een voldoende of onvoldoende als totaaloordeel krijgen. Voor elke school is dit een spannend moment. Zeker omdat het al behoorlijk lang geleden was dat de onderwijsinspectie ons heeft bezocht.

Gelukkig ontvingen we ruim een week later van de inspectie het verlossende oordeel: alle beoordeelde onderdelen waren voldoende en daarmee ook het totaaloordeel. Daar zijn we als school erg blij mee. Natuurlijk heeft de onderwijsinspectie ook een aantal adviezen gegeven waarmee we aan de slag kunnen. Omdat ook onze onderwijsopbrengsten zoals eindexamencijfers en doorstroom op orde zijn, kunnen we niet anders kan concluderen dat de school er op het gebied van onderwijskwaliteit goed voor staat.

Zijn we nu tevreden? Als het gaat om onderwijskwaliteit zeker, maar in de organisatie van het onderwijs gaat nog wel eens wat mis. Zo is roosteren tijdens onderwijsvernieuwing in een daarvoor minder geschikt gebouw, een opgave. Echter ons doel is altijd geweest: We veranderen ons onderwijs omdat we vinden dat het moet, maar onze onderwijskwaliteit mag hier niet onder lijden. En dat gebeurt ook niet. Onze onderwijsresultaten zijn zonder uitzondering goed en onze leerlingen doen het goed in het vervolgonderwijs.

De contouren van ons nieuwe schoolgebouw worden steeds duidelijker. Het bouwen van de school doen we waar mogelijk in dialoog met medewerkers, leerlingen en ouders. Daarom nodigen wij binnenkort ook ouders uit om met ons in gesprek te gaan over de toekomst van het Mill Hill College en het nieuwe schoolgebouw. Daarbij horen wij ook graag hoe we van de school een open gebouw maken van en voor Goirle. Deze dialoog helpt ons weer een stapje verder in het bouwproces. Zo bouwen we samen de school.

Ard van Aken
rector


Nieuws vanuit de interne organisatie

Start schooljaar
We willen u graag informeren over de start van het nieuwe schooljaar. Helaas is deze opstart niet geheel verlopen zoals gepland. Door enkele onvoorziene omstandigheden is het begin van het schooljaar onrustiger geweest dan we hadden gehoopt.
We begrijpen dat dit mogelijk vragen of zorgen oproept. We willen u verzekeren dat we er alles aan doen om zo snel mogelijk rust terug te brengen in de schoolomgeving en ons team werkt hard om dit te verwezenlijken. We waarderen uw geduld en begrip!

Studiemiddag personeel
Vanwege een studiemiddag op 30 september zijn de leerlingen die dag na het 4e uur vrij.

Schoolfotograaf
Op 8 en 9 september zijn de meeste leerlingen gefotografeerd. Heb je dit moment om wat voor reden dan ook moeten missen, kun je later dit jaar gebruik maken van de “herkansing”. Ben je ziek geweest op die dagen of om een andere reden afwezig, kun je op 4 december alsnog je pasfoto laten maken. Ouders hebben inmiddels een mail ontvangen waarin staat hoe de foto’s te bestellen zijn.

Toetsweek 1
De eerste toetsweek van het jaar begint op maandag 27 oktober. De roostermaker is volop bezig met de planning hiervan en naar verwachting is het rooster klaar rond 6 oktober.
Let op: Ook tijdens de toetsweek geldt voor de telefoon: Thuis of in de kluis!

Reminder: Hoofdtelefoons
Vanaf schooljaar 2025-2026 worden er geen hoofdtelefoons meer uitgeleend. Het is de bedoeling dat leerlingen hun eigen hoofdtelefoon meebrengen. Hebben zij er eentje nodig, maar hebben ze deze niet bij zich, kunnen ze die aanschaffen voor € 2,50.


Nieuws vanuit de leerlingcoördinatoren

De regels voor onze derdejaars leerlingen zijn gelijk getrokken. Derdejaars hebben geen toegang tot de picknick-/rookplek. 

Daarnaast mogen de leerlingen het schoolterrein verlaten wanneer ze een tussenuur hebben aansluitend op hun pauze. De mentoren hebben met de leerlingen besproken wat er wel en niet van ze wordt verwacht tijdens het verlaten van het schoolplein.


Enquête communicatiemiddelen Mill Hill College

Beste ouder(s)/verzorger(s),

We gebruiken op dit moment verschillende manieren om u op de hoogte te houden van nieuws en informatie (zoals Mail Hill, nieuwsflits, brieven en e-mails). We willen graag weten hoe u dit ervaart.

Mogen wij 1 minuut van uw tijd vragen om een korte enquête in te vullen? Uw mening helpt ons om de communicatie verder te verbeteren. U komt bij de enquête via ondertaande link.

Enquête communicatie (ouders) | MHC Questions

Alvast hartelijk dank voor uw waardevolle input!


Openingstijden schoolgebouw

Ten behoeve van de veiligheid van het personeel in aankomende donkere wintermaanden, zal het schoolgebouw op woensdagen vanaf 7.45 uur toegankelijk zijn.                              

Het is wel al vanaf 7.30 uur mogelijk het terrein te betreden.

De school sluit alle werkdagen om 17.30 uur (mits geen activiteiten in de avond).


Mill Hill Cultuurdag

Voor alle afdelingen en jaarlagen organiseren we leuke uitjes en bezoeken we voorstellingen. 

Voor Havo-4 en Vwo-4 is het in oktober zover: de Mill Hill Cultuurdag. 
Een hele dag in het teken van schrijven, kunst, cultuur, theater & poëzie. 

Op deze dag duiken de leerlingen compleet anders in de boeken. In de ochtend ontmoeten ze schrijver Karin Amatmoekrim van het boek “het Gym”. Wat alle leerlingen in de afgelopen periode hebben gelezen. Daarna gaan ze zelf aan de slag. Met workshops en bezoeken ze een theatervoorstelling. 

Wat precies? Dat lees je hieronder. 
De host voor het podcast-event is niemand minder dan RADIOMAKER Bjorn van KinK FM. Bekend van zijn programma “Bjorn’s Beton uur”. Samen met hem schrijven de leerlingen een PODCAST. En nemen ze deze op.
Deze workshop is een van de dingen op het programma van de cultuurdag. Die dit jaar dus in het teken staat van literatuur. 

In een oud klooster en Rijksmonument hebben wij de pre-première van de voorstelling VERSLEUTELD. Ook dit is gebaseerd op een boek. Een thriller. Hoe de voorstelling afloopt? Dat kunnen de leerlingen zelf kiezen. Maar spannend wordt het zeker!

Een andere workshop die de leerlingen kunnen kiezen is een POËZIETOUR. Hier gaan de leerlingen zelf een gedicht schrijven in het Woordlab in de LOCHAL en het werk bekijken van de stadsdichters uit Tilburg. 

Ook kunnen ze gaan BOEKSELEN (zie afbeelding). Een kunstwerk maken van een boek en met gebruik van enkele woorden een nieuwe bladzijde creëren.

Naast de gekozen workshops gaan alle leerlingen aan de slag met een Wicked Art opdracht. Door Wicked geschoolde docenten op LOCATIE. 

Een Wicked Art is een gewaagde, ongebruikelijke, dwarse, grappige, POËTISCHE, inspirerende, sociaal betrokken of anderszins uitdagende KUNSTOPDRACHT. Een kunstles die ogenschijnlijk simpel is, maar die deelnemers maximaal uitdaagt. Over groepsdruk en grenzen. “Wat als je nou gewoon eens NEE zegt?” 

Als het mogelijk is om de resultaten met u te delen laten we dat in een volgende nieuwsbrief weten. 😀

Voor vragen kunt u terecht bij mevrouw Kok. (lkok@millhillcollege.nl)


Vanuit Onderwijsloket Midden-Brabant

Beste verzorger/ ouder,
Heeft u wel eens nagedacht over een carrière als leraar? Bij uw kind(eren) ziet u van dichtbij welk verschil leraren kunnen maken. Een betekenisvol beroep met vele mogelijkheden!  

Onderwijsloket Wijzer in het Onderwijs (initiatief van Onderwijsregio Midden-Brabant) en Onderwijsloket Midden-Brabant organiseren op 1 oktober a.s. een oriëntatieavond zodat meer mensen kennis kunnen maken met het beroep van leraar in het basis-, gespecialiseerd-, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Als u zich wilt oriënteren op een carrière(switch) naar het beroep van leraar, is dit dé uitgelezen kans.  

Voor meer informatie en het aanmeldformulier klik hier voor de uitnodiging. 

Bij vragen kunt u contact opnemen met de organisatie via: info@onderwijsloketmiddenbrabant.nl.  


Klik op onderstaande link voor het overzicht van de jaarplanning

Jaaroverzicht – Mill Hill College